Procedury COVID-19
Procedura zachowania się uczniów w poszczególnych salach lekcyjnych na zajęciach szkolnych.
- Uczniowie bezpośrednio po wejściu do sali lekcyjnej dezynfekują ręce.
- Uczeń zajmuje swoje miejsce do nauki, nie chodzi po sali bez koniecznej potrzeby.
- Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia lub w jego tornistrze.
- Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
- Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły zbędnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich sytuacjach należy dopilnować, aby dzieci nie udostępniały swoich zabawek innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawki bądź innej rzeczy.
- Z sali, w której przebywa grupa uczniów, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać lub zdezynfekować.
- Sale lekcyjne, w których odbywają się zajęcia, należy wietrzyć co najmniej raz na godzinę.
- Należy utrzymywać dostateczny dystans od rozmówcy.
- Należy unikać dotykania rękami oczu, nosa i ust.
- Stosować zasady ochrony podczas kichania i kaszlu.
- Po zakończonej lekcji również dezynfekujemy swoje dłonie.
Procedura zachowania się uczniów w czasie przerwy międzylekcyjnej.
Procedura obowiązująca uczniów klas I-III:
- Nauczyciele klas I-III samodzielnie regulują czas pracy dzieci – ustalają przerwę na odpoczynek tak, by ograniczyć kontakty swoich wychowanków z uczniami klas starszych.
- Na przerwie dzieci pozostają w klasie z nauczycielem – jeśli jest to przerwa ogólnoszkolna, natomiast w innym przypadku mogą wyjść z nauczycielem na korytarz przy swojej klasie
( zachowując ciszę, by nie przeszkadzać innym) lub na teren przed szkołą. - Na korytarzu w tym samym czasie nie mogą przebywać więcej niż dwie klasy młodsze.
- Uczniowie podczas przerwy, bawiąc się nie hałasują.
- Niedozwolone jest bieganie uczniów po szkolnych korytarzach.
- Uczniowie wchodzą do toalety po 2-3 osoby, załatwiają czynności fizjologiczne, po czym dokładnie myją ręce, a następnie je dezynfekują.
- Mogą udać się do automatu z żywnością i ustawić w kolejce zachowując dystans 1,5 m między uczniami.
- Dbają o czystość i porządek w najbliższym otoczeniu, szanują mienie szkoły ( nie niszczą sprzętów, ścian itp.) dbają o cudzą własność, nie niszczą plecaków.
- Za bezpieczeństwo uczniów klas I-III podczas przerwy odpowiada wychowawca lub nauczyciel, który ma z klasą zajęcia.
Procedura obowiązująca uczniów klas IV-VIII:
- Po skończonej lekcji uczniowie przechodzą pod salę , gdzie będzie się odbywała kolejna lekcja.
- Ustawiają tornistry przed salą tak, aby nie stanowiły zagrożenia dla kolegów i koleżanek oraz wszystkich innych poruszających się po korytarzach.
- Po schodach przemieszczają się zgodnie z ruchem prawostronnym.
- Uczniowie, mający zajęcia w salach 17 i 19 spędzają przerwę na górnym korytarzu, natomiast pozostali ( z sal 15, 16 i 20) schodzą na hol główny.
- Uczniowie mający zajęcia w sali 14 przerwę spędzają na holu głównym.
- Uczniowie mający zajęcia w sali 11 oraz na sali gimnastycznej w czasie przerwy pozostają w korytarzu przed salą gimnastyczną, natomiast z sali 8 przechodzą na korytarz przy szatni.
- Uczniowie mający zajęcia w salach 2 i 3 spędzają przerwę na korytarzu przy salach.
- Uczniowie w czasie przerwy mają założone przyłbice lub maseczki.
- Wszystkie problemy oraz zaistniałe konflikty podczas przerwy uczniowie klas IV- VIII zgłaszają nauczycielowi dyżurującemu.
- Z toalet korzystają w kulturalny sposób, nie wchodzą bez potrzeby, nie przebywają bez potrzeby, po skorzystaniu myją i dezynfekują ręce.
- Mogą udać się do automatu z żywnością i ustawić w kolejce zachowując dystans 1,5 m między uczniami.
- Nie mogą samodzielnie wychodzić poza budynek szkolny.
- Dbają o czystość i porządek w najbliższym otoczeniu, szanują mienie szkoły ( nie niszczą sprzętów, ścian itp.) dbają o cudzą własność, nie niszczą plecaków.
- Po dzwonku na lekcję uczniowie wszystkich klas są zobowiązani do wyciszenia się i ustawienia przed salą.
Procedura ochrony przed zakażeniem podczas zajęć rewalidacyjnych/psychoedukacyjnych/logopedycznych/dydaktyczno-wyrównawczych odbywających się w gabinecie pedagoga szkolnego.
- Rodzic, którego dziecko będzie uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych/ psychoedukacyjnych/ logopedycznych musi dostarczyć nauczycielowi prowadzącemu zajęcia odpowiednie podpisane dokumenty.
- Na zajęcia rewalidacyjne lub inne specjalistyczne mogą przychodzić wyłącznie uczniowie całkowicie zdrowi.
- Przed wejściem do gabinetu pedagoga uczeń dezynfekuje ręce płynem, który znajduje się przed gabinetem.
- W sali/ gabinecie pedagoga, w której odbywają się zajęcia rewalidacyjne lub inne specjalistyczne uczeń może zdjąć maseczkę, ale musi zachować odpowiedni dystans społeczny od nauczyciela i innych uczniów.
- Jeśli uczeń chce skorzystać z toalety, to przy wychodzeniu z toalety musi dokładne umyć ręce wodą i mydłem oraz spryskać płynem dezynfekującym.
- Uczeń nie może spacerować po korytarzach szkoły, udaje się bezpośrednio do sali, w której odbywają się zajęcia rewalidacyjne lub inne specjalistyczne, a po ich zakończeniu udaje się od razu do wyjścia.
- Potrzebne podczas zajęć pomoce uczeń przynosi ze sobą i zabiera je do domu.
- Po zakończeniu zajęć uczeń dezynfekuje ręce.
- W razie wystąpienia niepokojących objawów chorobowych uczeń zostanie odizolowany od innych uczniów, rodzic bezzwłocznie poinformowany o zaistniałej sytuacji.
- Po zakończonych zajęciach, przeprowadza się dezynfekcję pomocy wykorzystywanych na zajęciach i wietrzy się salę.
Instrukcja korzystania ze świetlicy szkolnej.
- W świetlicy mogą przebywać tylko zdrowi uczniowie zapisani w określonym czasie wynikającym z deklaracji rodzica – zgodnie z zadeklarowanymi godzinami.
- Do sali uczniowie wchodzą w maseczkach , dopiero po zajęciu miejsca mogą maseczki zdjąć.
- W sytuacji gdy do dziecka dochodzi nauczyciel lub ktoś z personelu dziecko powinno maseczkę założyć.
- W sali świetlicy szkolnej może przebywać do 25 uczniów.
- Uczniowie muszą zachować dystans społeczny w dlatego przy stolikach zajmują co drugie krzesło.
- Uczniowie, którzy będą przebywać na świetlicy na piątej godzinie lekcyjnej wchodzą punktualnie o godzinie 12.00.
- Uczniowie, którzy będą przebywać na świetlicy na siódmej godzinie lekcyjnej wchodzą punktualnie o godzinie 13.50.
- Przed wejściem do sali trzeba zdezynfekować dłonie.
- Przed i po spożywaniu kanapek, owoców i picia należy zdezynfekować dłonie.
- Nie można korzystać z gier i zabawek, których nie można zdezynfekować.
- W świetlicy nie będzie dywanu.
- Nie można sobie pożyczać przyborów, książek itp.
- Sala i sprzęty będą dezynfekowane w miarę możliwości kilka razy dziennie.
- Nie można opuszczać bez wiedzy nauczyciela sali, nie można chodzić na spacery poza teren szkoły.
- Możliwe będzie korzystanie z placu zabaw z zachowaniem reguł zawartych w instrukcji korzystania z placu.
Uczniowie podczas pobytu w świetlicy będą mieli zapewnioną opiekę i będą mogli:
- oglądać telewizję, programy edukacyjne, bajki,
- bawić się klockami piankowymi – jeden uczeń będzie mógł mieć najwyżej dwa klocki - z zachowaniem dystansu,
- przynieść z domu swoje książki, zeszyty, przybory do pisania i rysowania, blok rysunkowy,
- odrabiać lekcje,
- czytać własną książkę, czasopisma,
- rysować,
- wypełniać karty pracy.
Procedura spożywania drugiego śniadania przez uczniów.
- Uczniowie przynoszą swój posiłek w lunchboxie lub inaczej bezpiecznie zapakowany, a napój w butelce albo w termosie.
- Czas spożywania posiłku w klasach 1-3 określa wychowawca, a w klasach 4-8 uczniowie spożywają posiłek w czasie dowolnie wybranej przez nich przerwy.
- Przed i po spożyciem posiłku, każdy z uczniów jest zobowiązany do dezynfekcji rąk.
- Każdy z uczniów spożywa tylko i wyłącznie swój posiłek oraz napój, nie częstując kolegów czy też nie użyczając tzw”gryzów” i „łyków”.
- W klasie uczniowie siedzą tylko i wyłącznie na swoim miejscu i nie przemieszczają się w czasie spożywania posiłku.
- Wychowawcy klas, bądź nauczyciele dyżurujący dozorują czy uczniowie stosują się do obowiązujących zasad.
Regulamin wydawania i spożywania obiadów.
- Przed wejściem na świetlicę na obiad zdezynfekuj dłonie.
- Wchodzimy w maseczce ochronnej, którą zdejmujemy po zajęciu miejsca przy stole. Zawsze zajmujemy to samo miejsce siadając na co drugim krześle.
- Do korzystania z posiłków uprawnieni są uczniowie i pracownicy zatrudnieni w szkole.
- Obiady wydawane są w godzinach:
- 10:35 - 10:55 klasy IVb, Vb, Va, VIIb,
- 11:40 – 12:00 klasy: IVa, VIa, VIIa, VIIIa,
- 11.10 – 11.30 klasy Ib,IIb,
- 12:10 – 12.30 klasy Ia, IIa, IIIa, IIIb.
- W przypadku skróconych lekcji harmonogram jest zmieniony analogicznie do zmian w planie lekcji.
- Osoby wydające posiłek i nauczyciel dyżurujący zasłaniają nos i usta oraz pracują w rękawiczkach lub dezynfekują dłonie.
- W kolejce po posiłek uczniowie zachowują odległość 1,5 m.
- Podczas spożywania posiłków uczniowie:
- są bez odzieży wierzchniej (kurtki, płaszcze),
- są bez tornistrów,
- zachowują się kulturalnie, stosują się do poleceń nauczyciela dyżurującego,
- nie niszczą wyposażenia ( talerze i sztućce),
- odnoszą naczynia do okienka, zachowując odległość 1,5m,
- pozostawiają czyste stoliki,
- po posiłku niezwłocznie opuszczają świetlicę.
- Nadzór nad uczniami sprawuje nauczyciel - wychowawca świetlicy szkolnej zgodnie z ustalonym grafikiem dyżurów.
- Z problemami dotyczącymi spożywania posiłków i zachowania się kolegów i koleżanek uczniowie zwracają się do nauczyciela dyżurującego w stołówce.
- W przypadku planowanego wyjścia, wycieczki klasy w porze wydawania obiadu, wychowawca klasy zgłasza do sekretariatu szkoły odwołanie obiadu.
- Po wyjściu grupy dezynfekowane będą stoliki i krzesła.
Procedura ochrony przed zagrożeniem epidemicznym w pracowni informatycznej.
- Klawiatury w pracowni informatycznej zabezpieczone są streczem.
- Uczniowie bezpośrednio po wejściu do sali /pracowni dezynfekują ręce.
- Uczniowie zajmują swoje miejsce do nauki, nie chodzą po sali bez koniecznej potrzeby.
- Po zakończonych zajęciach, każdy uczeń dokonuje dezynfekcji klawiatury, pulpitu, pomocy dydaktycznej za pomocą papieru jednorazowego i przy użyciu środka dezynfekcyjnego.
- Materiały do dezynfekcji wyrzucane są do kosza z pokrywą.
- Po zakończonej dezynfekcji, uczniowie dezynfekują ręce.
- Po zakończeniu zajęć nauczyciel wietrzy salę.
- Na koniec dnia pracownik szkoły dezynfekuje salę /pracownię informatyczną: sprzęt komputerowy, blaty biurek i krzesła, wymienia strecz na klawiaturach komputerów.
Procedura przestrzegania zasad ochrony w sali gimnastycznej.
- Uczniowie po wejściu na salę gimnastyczną dezynfekują dłonie płynem do dezynfekcji umieszczonym tuż za drzwiami wejściowymi po lewej stronie.
- Uczniowie zajmują miejsca, stając wzdłuż linii bocznej (białej) po prawej stronie sali.
- Po zakończeniu lekcji każdy uczeń dokonuje dezynfekcji sprzętu gimnastycznego, którego używał podczas zajęć. Dezynfekcję przeprowadzamy za pomocą ręcznika papierowego oraz płynu do dezynfekcji.
- Zużyty ręcznik papierowy zostaje wyrzucony przez ucznia do pojemnika z pokrywą, który będzie umieszczony w tym samym miejscu co płyn do dezynfekcji.
- Po zakończonej dezynfekcji sprzętu uczniowie dezynfekują dłonie.
Instrukcja korzystania z placu zabaw przy Szkole Podstawowej w Rokicinach.
- Przed wyjściem na plac zabaw na terenie szatni i do momentu opuszczenia budynku uczniowie przebywają w maseczkach.
- Na placu zabaw uczniowie mogą przebywać bez maseczek.
- Przed wyjściem na plac zabaw nauczyciel każdorazowo przypomina o przestrzeganiu bezpiecznego zachowania.
- Na placu zabaw może przebywać jedna grupa – klasa.
- Nauczyciel ogranicza aktywność fizyczną uczniów w celu zachowania odległości – 1,5m.
- Korzystamy z przyborów zgodnie z przeznaczeniem.
- Nie korzystamy z urządzeń mających elementy, których nie da się zdezynfekować np. huśawka tzw. bocianie gniazdo.
- Na ściance wspinaczkowej może być jedna osoba.
- Na huśtawce może przebywać jedna osoba.
- Po zejściu z placu zabaw, przed wejściem do szkoły, dezynfekujemy ręce.
- Po zejściu grupy uczniów z placu urządzenia będą dezynfekowane.